top of page
חיפוש

מגמות בולטות בעולם ההדרכה והפיתוח הארגוני לשנת 2024

עודכן: 24 בדצמ׳ 2023

תחום משאבי האנוש מתפתח ללא הרף, היכולת להישאר מעודכנים היא חיונית כדי להבטיח בניית צוותים איכותיים ולסייע לארגונים להשיג תוצאות. לכן, במאמר זה, נעמיק במגמות המובילות בעולם ההדרכה והפיתוח הארגוני לשנת 2024 ואילך. מאמר זה יעסוק גם ביכולת לחזות את אתגרי העתיד ולצפות מראש מהם הכישורים הנדרשים עבור צוותי העבודה על מנת לעמוד ביעדים העסקיים של הארגון.

ארגונים מבוססי כישורים

חברות גדולות מאמצות מודל חדש הרואה בעבודה כמעין מערך מיומנויות במקום מערך תפקידים מסורתי הדורש כישורים מקצועיים רחבים. השינוי הזה מאפשר יכולת רכישת מיומנויות זריזה יותר בשוק שמתפתח בקצב מהיר יותר ויותר.

מחקר שנערך על ידי Deloitte עם למעלה מאלף אנשי HR ומנהלים ברחבי העולם מצביע על כך ש-90% מהמנהלים מיישמים פרקטיקות מבוססות מיומנויות שמשנות את הדרך שבה החברה מגייסת, מכשירה ומפתחת את הצוותים שלה, ומטפחת גיוון רב יותר במקום העבודה על ידי הפחתת ההתמקדות בכישורים אקדמיים.

בינה מלאכותית גנרטיבית

למרות שבינה מלאכותית כבר קיימת ברבים מהיישומים שאנו משתמשים בהם בחיי היומיום שלנו, הבינה המלאכותית הגנרטיבית הקצינה את המגמה והפכה את ה-AI לנגיש הרבה יותר לאנשים. גרטנר ערכה סקר לזיהוי סדרי העדיפויות של מנהלי משאבי אנוש לשנת 2024, הסקר הראה כי 68% מהמנהלים מסכימים שהיתרונות של AI עולים על הסיכונים. עם זאת, רק 22% מהמנהלים עוסקים באופן פעיל בדיונים נרחבים על השימוש ב-AI בארגון.



ניתוח שערכה חברת IBM עם מנכ“לים, מדגיש את הצורך בתוכניות הדרכה הרותמות טוב יותר את הפוטנציאל של בינה מלאכותית: 69% מהמנכ"לים רואים יתרונות בשימוש ב-AI המשתרעים על פני כל הארגון, אבל רק 29% אומרים שלארגון יש את המומחיות הדרושה לאימוץ AI.

דרישה גדולה יותר ל Super Skills

הזמינות של AI גנרטיבי והפיתוח המהיר של מיומנויות מקצועיות יוצרים דרישה גדולה יותר לאנשי מקצוע בעלי חשיבה ביקורתית חזקה, כישורי תקשורת אנליטיים ואפקטיביים. נושא זה שם דגש גדול יותר על פיתוח מיומנויות רכות או ״Super Skills.

סקר של Deloitte העריך שעד 2030, שני שליש מכל המשרות ידרשו שימוש אינטנסיבי ב Super Skills.


 

לקבלת תבנית מדידת ביצועי תוכנית ההדרכה בארגון שלך —> לחצו כאן

התבנית תאפשר לך למדוד באופן ברור את התוצאות של אסטרטגיית הפיתוח הארגוני שלך


 

מיקרו - למידה

מיקרו-למידה ממשיכה להיות אחת הטרנדים הדומיננטיים בסצנת האימון והפיתוח. זה נובע מכך שלאנשים, המושפעים יותר ויותר ממדיה ויישומים דיגיטליים, יש טווחי תשומת לב קצרים יותר ומחפשים סיפוק מיידי לביצועי הלמידה שלהם.

בפיתוח ארגוני, מיקרו-למידה משלבת מנות למידה קטנות עם עבודה יומיומית, ומצמצמת את הזמן בין רכישת הידע והיישום שלו בעבודה כדי להשיג את ההשפעה העסקית הרצויה.

מדדי התייחסות לעומת מדדים עסקיים

דו״ח לינקדאין על למידה ארגונית קובע שהתאמת תוכניות ההדרכה ליעדים העסקיים של הארגון היא מגמה בולטת וצומחת. גישה אסטרטגית יותר למדדי משאבי אנוש דורשת הסתכלות מעבר ל"מדדי התייחסות", הממחישים האם אנשים שמשתתפים בהדרכה נהנים ממנה (שיעורי שביעות רצון, השתתפות וסיום קורס).

בהקשר של הכשרות, ארגונים כיום מתמקדים יותר ויותר בשני מדדים עסקיים בשל הצורך הגובר לייעל משאבים: הגברת הפרודוקטיביות והחזר על ההשקעה (ROI).

נתונים מסוימים מדגישים את הפערים הקיימים בין הרצון להצדיק השקעה בהכשרה עם ROI לבין המציאות. באירוע שערכנו לאחרונה, שאלנו 350 אנשי מקצוע לגבי המדדים המשמשים אותם למדידת יעילות ההכשרות, רק 11% ציינו שהם מודדים את ה-ROI של תוכניות ההכשרה שלהם.

בסקר נוסף שנערך בקרב אנשי מקצוע מעולמות ההכשרה, ניכר שמדדי ROI ופריון הופיעו לאחר מדדי השתתפות ושביעות רצון. זה מחזק את הצורך להתקדם לעבר מדידה אסטרטגית יותר של השפעת ההדרכה על הארגון.

בנוסף להכשרות שמטרתן הגברת הפרודוקטיביות, חשוב גם להשקיע בדברים החיוניים, כלומר הגדרת תפקידים ואחריות ברורים לצד מבנים ארגוניים מפושטים.

זהו אחד הממצאים מסקר של חברת מקינזי על אנשים ותפוקה, שהראה כי מבנה ארגוני מורכב לצד חוסר בהירות בהגדרות תפקיד ותחומי אחריות הן הגורמים העיקריים לחוסר יעילות ותפוקה נמוכה של 40% מהעובדים.

גמישות רדיקלית

עבודה היברידית היא דרך בלתי הפיכה המעלה את הביקוש לפתרונות הדרכה שמאפשרים ביצוע בכל זמן ומכל מקום. מחקר זה שהכותרת שלו "עתיד העבודה" הראה כי 41% מהחברות מתכננות להגדיל את תהליך הגיוס מרחוק בשנתיים הקרובות ו-73% מהחברות צופות שסביבת העבודה הגמישה ומרחוק תמשיך לצמוח בעתיד.


גמישות ועבודה מרחוק הן מציאות שגם מעסיקים וגם עובדים כבר הטמיעו. בסקר זה של גרטנר 60% מהאנשים ציינו שהם מצפים לעבוד מרחוק לפחות פעם בשבוע לעומת 38% בלבד לפני המגיפה.

גמישות לטובת יעילות: כאשר ארגונים מאפשרים גמישות סביב הצרכים האישיים של העובדים, הם גורמים להם להרגיש מובנים ומועצמים בזכות האוטונומיה, מה שמגביר את המעורבות והמסירות שלהם לעבודה בתוך החברה. לפי גרטנר, אחוז העובדים המזדהים כ"בעלי ביצועים גבוהים" גדל ב-40% בחברות המיישמות גמישות רדיקלית בעבודה.

תרבות ארגונית לצד שיטות עבודה

הגידול בעבודה מרחוק מציב אתגרים חדשים לנושא שהיה רגיש עוד לפני המגיפה: התרבות הארגונית.

מרחק ועבודה אסינכרונית דורשים תרבות ארגונית חזקה ומטופחת יותר ויותר, כזו המשתקפת דרך שיטות העבודה של החברה, גם בסביבה הוירטואלית, מעבר למה שמתוכנן על הנייר.

למרות שעבודה מרחוק משפרת את תחושת הרווחה של העובד בשל איזון טוב יותר בין עבודה לחיים, החיבור, שיתוף הפעולה והחניכה בין עמיתים מושפעים לרעה.

נתונים אלה מדגישים את הצורך במאמץ ארגוני גדול יותר כדי לקדם תרבות שיכולה לשמור על אחדות בין אנשים בכל הקשור בהשגת יעדים עסקיים.


בנוסף להטמעת תהליכים להגברת הפרודוקטיביות של הצוותים, תרבות ארגונית חזקה דורשת הערכה של עקרונות המאחדים אותנו כבני אדם. בהקשר זה, פיתוח תרבות של אמון בתוך הארגון מתגלה כמגמה משמעותית בראש סדר העדיפויות של המנהלים.

סקר האמון בעסקים של PwC אשר ביקש ממנהלים להזכיר את האתגרים העיקריים שלהם בבניית אמון, מציב את התרבות הארגונית בחזית, ועולה למקום הראשון בהשוואה לשנה הקודמת באותו סקר.

למרות המודעות לצורך בשינויים תרבותיים 47% מהמנכ"לים לגביהם בוצעה הערכה בניתוח זה של גרטנר אינם יודעים כיצד לבצע את השינויים הנדרשים.

הסקר מספק כמה רמזים לדרך בה מטפחים תרבות ארגונית בהקשר חדש זה, הסקר מראה ששילוב של ״פסקי זמן לימודיים" בעבודה היומיומית של צוותים (מיקרו-למידה) יכולים להגביר את הקשר של העובדים לתרבות הארגונית בשיעור של עד 43%.

חברה, סביבה וממשל (מעבר לרטוריקה)

דור ה-Z (אנשים שנולדו בין 1990 ל-2010) יהוו 27% מכוח העבודה עד 2025. עבור דור זה גיוון, שוויון, תחושת שייכות ומחויבות לפתרון בעיות אקלים הם משמעותיים ביותר.

הכשרות בעולמות הגיוון וההכלה מדורגות בראש סדר העדיפויות השני של מנהלי למידה ופיתוח (L&D), ול-41% מהארגונים יש תוכניות לקידום גיוון והכלה, בהתאם לדו"ח LinkedIn Learning in the Workplace.

עובדים מצפים מחברות להפגין מחויבות מעבר למילים בלבד: 68% מעובדי דור ה-Z אינם מרוצים מההתקדמות של הארגונים שלהם ביצירת סביבת עבודה מגוונת ומכילה, על פי ניתוח Manpower של מגמות כוח אדם.

הנגישות של הדרכות וירטואלית (e-learning) היא גם אחת המגמות המשמעותיות ביותר בהדרכה ופיתוח, במיוחד עם אימוץ פלטפורמות העומדות בהנחיות WCAG 2.1, הסכם לשיפור נהלי נגישות.

נקודה רלוונטית נוספת להכשרת אנשי מקצוע בסדר היום של ESG היא רכישת מיומנויות ירוקות או מיומנויות ברות קיימא. דו"ח LinkedIn Global Green Skills הראה עלייה של 8% במשרות הדורשות כישורים ירוקים, בעוד שמספר המשרות הפתוחות למנהלי קיימות עלה ב-30%.


חברת Manpower ערכה מחקר על תעסוקה בתעשיות שונות והצביע על כך ש-74% מהתעשיות מגייסות לתפקידי קיימות והציפייה היא שאנשי מקצוע אלה יהפכו למצומצמים יותר. מגמה זו מהווה הזדמנות מצוינת לשיפור מיומנות וכישורים למילוי תפקידים אלה באמצעות יוזמות גיוס פנימיות.

למידה עצמית ולמידה מתמשכת בסביבת העבודה

המעבר ההדרגתי להתמקדות במיומנויות כיחידות יסוד של העבודה והמהירות שבה מיומנויות אלו משתנות, דורש כי לכל עובד בארגון יהיה מסלול למידה מובהק.

אנשים מצפים להזדמנויות למידה בתוך חברות, לא רק כדי לבצע את תפקידיהם טוב יותר אלא גם עבור התפתחותם המקצועית. עיצוב מסלולי למידה נמצא יותר ויותר בידי אנשי מקצוע, כאשר 80% מאשרים שהם לומדים "כשהם צריכים את זה".

הלמידה מתרחשת יותר ויותר בחלקים, בהמשכיות ותוך השתלבות בזרימת העבודה, מה שמשפר את היישום המקצועי וההשפעה העסקית של מה שנלמד.

התמקדות בבריאות ובבריאות נפשית

הצורך להסתגל במהירות לעבודה מרחוק, הדרישה הגוברת להעלאת הפרודוקטיביות והצורך לשלוט במגוון הולך וגדל של מיומנויות (כאשר עובדים אחראים יותר ויותר לשיפור המיומנויות שלהם) יכולים להיות בעלי השפעות שליליות על הבריאות הנפשית והרווחה של עובדים.

סקר שנערך לאחרונה שכותרתו 2024 Large Employer Health Care Strategy הראה כי 77% מהמעסיקים הגדולים מדווחים על עלייה במקרים של בעיות נפשיות בקרב העובדים שלהם, ו-16% נוספים צופים עלייה בעתיד.

המיקוד במיומנויות ובמיומנויות המתפתחות ללא הרף מאפשרים גמישות וזריזות רבה יותר, אך פירוש הדבר עשוי להיות עומס עבודה אינטנסיבי עוד יותר עבור העובדים, אשר נדרשים לשלוט במספר גדל והולך של מיומנויות וטכנולוגיות בו-זמנית.

עצימות גבוהה ועומס עלולים לסכן את האנגייג׳מנט ולהעלות את הסיכון לשחיקה. ניתוח עולמי של מכון  גאלופ העוקב משנת 2009 ועד היום הראה שבעוד נתוני האנגייג׳מנט חזרו לרמות שלפני המגפה, רמות הלחץ הגיעו לרמות גבוהות היסטורית.


זוהי אחת המגמות בפיתוח הדרכה שחשוב לקחת בחשבון ביוזמות שונות של משאבי אנוש במטרה לשמור על צוות פרודוקטיבי ומחויב: עובדים המתמודדים עם בעיות בריאות נפשיות ורווחה נוטים פי ארבעה לעזוב את החברה, לפי מחקר של חברת מקינזי.

יש להתחשב ברווחתם ובריאותם הנפשית של העובדים, בהגדרת חבילות הטבות ובתכנית ההדרכה. עם זאת, יוזמות אלו אינן מפחיתות את ההשפעה השלילית הנגרמת מעומס יתר בעבודה וחוסר בהירות תפקיד.

הנתונים מאשרים את עומס העבודה, אפילו במנהיגות: במחקר שערכה גרטנר עם מנהלי משאבי אנוש, 75% ציינו כי המנהלים שלהם מוצפים ויש להם יותר אחריות ממה שהם יכולים לנהל.

עבור המנהלים ביצוע עבודה עצמה באופן ממוקד ומיטבי, חשובה פי חמישה משיפור המיומנויות. מה שמדגיש את הצורך בתכנון קפדני ואסטרטגי כדי שיוזמות פיתוח ארגוני לא יכריעו את הצוות.

מחשבות להמשך

בעולם שמתפתח כל הזמן, מגמות בפיתוח והדרכה מעצבות את נוף משאבי האנוש לשנת 2024 ואילך. המעבר לפרקטיקות מבוססות מיומנויות, התפקיד הגובר של בינה מלאכותית, הדרישה ל"מיומנויות רכות" ומיקרו-למידה מגדירים מחדש את האופן שבו ארגונים מכשירים ומשפרים את העובדים שלהם.

יתרה מכך, התאמה אסטרטגית של הכשרה עם מדדים עסקיים, גמישות בעבודה, תרבות ארגונית איתנה והתמקדות ברווחה נפשית הם גורמים מכריעים להצלחת הצוות.

למידה עצמית ומתמשכת בסביבת העבודה הופכת לנורמה, ומעצימה את אנשי המקצוע להסתגל לשינויים מתמידים.


 

חברת SpeaX מציעה תוכנית הכשרת אנגלית מבוססות מקצוע, המאפשרת את מיצוי הפוטנציאל של עובדי הארגון. באמצעות מנגנון AI סופר חכם ומערכי מיקרו - למידה קלילים אנו משפרים את ביצועי העובדים ואת התוצאות שלהם.


 
 
bottom of page